Skip to main content

Nadeszła jesień, a to najlepszy czas na dynię! Dzięki niej możemy przygotować naprawdę niesamowite posiłki bogate w wiele witamin, zdrowe i co najważniejsze pozwalające się czuć lekko!

Wiele osób nie ma pomysłów na dania z dyni, albo uważa je za zbyt czasochłonne, przekonaj się że jesteś w stanie zostać masterchefem dań z pomarańczowego, jesiennego warzywa!

Dynia jest warzywem jednorocznym, w Polsce najczęściej znane odmiany to dynia zwyczajna oraz olbrzymia. Są źródłem błonnika pokarmowego (2,6g/100g) oraz białka (ok 1,2g/100g) – a jak wiemy, to najczęściej poszukiwany składnik zdrowej diety. Dzięki temu pozwala zachować żołądkowi sytość. Bogate w minerały takie jak potas, cynk czy magnes, ale również w wiele witamin.

Dania z dyni są mało kaloryczne, gdyż dostarczają niewiele kalorii – w 100 g dyni znajduje się zaledwie około 27 kcal i aż w 94% z wody, dlatego jest idealnym składnikiem diet odchudzających.

Możemy wykorzystać zarówno jej pestki jak i miąższ. Suszone pestki dyni składają się z tłuszczy bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe, dodatkowo są źródłem cynku. Miąższ dyni dostarcza składników mineralnych do naszego organizmu takich jak: magnez, wapń, potas, cynk oraz witaminy A, C i E, które wpływają na poprawę funkcjonowania układu odpornościowego.
Dynia bardzo korzystnie wpływa na działanie naszego organizmu – obniża stężenie cholesterolu oraz ciśnienie tętnicze krwi.

Jak wykorzystać dynię w kuchni?

Oczywiście poza niebanalnymi dekoracjami, jej miąższ możesz wykorzystać na wiele sposobów – na słodko i na słono. Poprzez zupę krem, puree na deserach kończąc. Do większości dań potrzeba zaledwie około 300 ml miąższu.

Jedną z propozycji jest ciasto dyniowe. Nic prostszego!

Do masy na najprostsze ciasto domowe należy dodać szklankę miąższu z dyni. Dla wprowadzenia jesiennego klimatu posyp ciasto cynamonem i udekoruj migdałami oraz orzechami.

Pączki dyniowe! Brzmi szalenie? To łatwe!

Do masy ciasta na pączki dodaj 200 g puree z dyni, oprócz tego 2 łyżeczki cukru, 1 jajko, szczyptę soli, 120 g mąki pszennej, 1 łyżeczkę proszku do pieczenia, 60 ml mleka i olej – może być dyniowy. Pączki będą wilgotne i pełne smaku. Dla dekoracji można je polać syropem klonowym.

Zupa krem marchewkowo – dyniowa.

Idealna na sezon jesienny po chłodnym spacerze. Pamiętaj, by najlepiej zrobić krem wegański! Zupa dyniowa jest możliwa do zamrożenia na następne dni, można ją przechowywać w zamrażarce.

Słodka przekąska w postaci babeczek dyniowych.

Proste w przygotowaniu, więc spokojnie możesz zaangażować w pracę swoje dzieci. Czas przygotowania zabiera zaledwie 30 minut. Doskonały dodatek do ciepłej herbaty po jesiennym spacerze. Dla urozmaicenia możesz posypać je słodkim serkiem śmietankowym, który podczas pieczenia wtopi się w babeczki.

Jeśli jednak brakuje Ci czasu na gotowanie, możesz skorzystać z diety Standard Warszawskiego Wiktu, gotujemy z sezonowych warzyw i owoców, również z dyni!